Granica jakości w 35mm - w poszukiwaniu Graala :-) (dłuuugie)
Date: Sun, 07 Oct 2001 22:18:30 GMT pl.rec.foto
Stanisław B.A. Stawowy
W poszukiwaniu złotego Graala - granice fotografii 35mm
Granica pierwsza - rozdzielczość oka
===================================
Jakość powstałego obrazu jest ograniczona w pierwszym rzędzie przez wzrok oglądającego.
Jeśli skala powiększenia jest odpowiednio mała, niska rozdzielczość systemu
tworzącego obraz może zostać nie zauważona. Przykładem może być tu m.in.
fotografia robiona przy pomocy aparatów subminiaturowych - np. Minoxa.
Obiektywy tych aparatów maja krótką ogniskową i muszą dawać ostry obraz na
niewielkiej powierzchni; najlepsze obiektywy Minoxów dają lepszy obraz niż
najlepsze obiektywy aparatów 35mm, zbliżając się znacznie bardziej do bycia
ograniczonymi jedynie przez dyfrakcje. W efekcie zdjęcie z Minoxa powiększone,
załóżmy, 20 razy, będzie miało większa rozdzielczość niż zdjęcie 24x35
powiększone 20 razy. Jednak powiększenia tej samej wielkości (np. 13x18) z
negatywu subminiaturowego, będą nie lepsze, a najprawdopodobniej znacznie
gorsze, niż z negatywu małoobrazkowego. Powyższe stwierdzenie odnosi się do porównania
małego obrazka ze średnim formatem i średniego formatu z dużym.
Powszechnie przyjmuje się założenie, że praktyczna granica dająca
wszystko co możliwe z małego obrazka, jest 15 razy - oznacza to odbitkę o
rozmiarach 36x54cm. Przyjmujemy tutaj, że patrzymy na zdjęcie z odległości
25 centymetrów. Ze względu na budowę siatkówki, przeciętne oko nie jest w
stanie zobaczyć większej liczby szczegółów z mniejszej odległości.
Granica rozdzielczości ludzkiego oka jest 1' - jedna minuta kątowa (jeden stopień
kątowy zawiera 60', średnica Księżyca w pełni wynosi około 30'). Jedna
minuta kątowa w odległości 25 centymetrów równa się około 8 par linii na
milimetr na naszej odbitce. Przyjmijmy 10 lpmm dla łatwości obliczeń.
Na naszym zdjęciu musimy uzyskać 10 lpmm. Oznacza to, że na negatywie musielibyśmy
mieć 150 lpmm.
Granica druga - rozdzielczość filmu
===================================
Filmy stosowane do wykonywania reprodukcji takie jak Kodak Technical Pan czy
Agfa Copex Rapid (Gigabit film) mają podawaną przez producenta rozdzielczość
350 - 600 lpmm.
Jednakże wartości te odnoszą się do negatywów wywoływanych w specjalnych
(laboratoryjnych) wywoływaczach, dających bardzo duży kontrast. Wartości te są
mierzone przez naświetlanie negatywu poprzez płytkę szklana z naniesionymi
bardzo drobnymi czarno-białymi liniami. Do pomiaru granic rozdzielczości używa
się tez szklanych płyt z naniesiona warstwa chromu z wyrytymi liniami.
Niektórzy producenci podają też rozdzielczości filmow dla obiektów o ciągłych
tonach. Przykłady (za E.Putsem):
Kodak Technical Pan: 250 lpmm
Agfa APX25: 179 lpmm
Kodak T-Max 100: 120 lpmm
Kodak Panatomic-X: 180 lpmm
Nie wszystkie rozdzielczości filmów podanych wyżej mogą być porównane
wprost z uwagi na różną metodę pomiarów rożnych producentów, można
jednak przyjąć, ze granica 200 lpmm może być osiągnięta w warunkach
laboratoryjnych. Wszyscy producenci zaznaczają jednak, ze wartości te są
idealne i nie biorą pod
uwagę ograniczeń sprzętu używanego w fotografii.
Granica trzecia - dyfrakcja
============================
Opisywanie rozdzielczości powyżej 500 lpmm może brzmieć fantastycznie :-).
Tak jednak nie jest.
Rozdzielczość obiektywu jest ograniczona przez dwie wartości: aberracje
optyczne i dyfrakcje. Obiektyw ograniczany wyłącznie przez dyfrakcje jest to obiektyw
skorygowany tak dobrze, ze jedynym czynnikiem ograniczającym jego rozdzielczość
jest dyfrakcja (i długość fali światła używanego do robienia zdjęć). Oto
wartości rozdzielczości dla kilku wartości przysłony (przyjęte założenia
to długość fali światła 550nm i założenia teorii kontrastu Kuhlera):
Przysłona Rozdzielczość
1,4 550 lpmm
2,0 385
lpmm
2,8 263
lpmm
4,0 185
lpmm
5,6 135
lpmm
8,0
94 lpmm
11
69 lpmm
16
48 lpmm
22
30 lpmm
32
21 lpmm
Przyjęte wartości odnoszą się (znów) do warunków idealnych. Zgodnie z wykładnia
Zeissa, powyższe wartości rozdzielczości nie mogą być wprost użyte do określenia
jakości obrazu dawanego przez obiektyw. Oko ludzkie może rozdzielić czarne i białe
linie jeśli kontrast pomiędzy nimi wynosi około 2%. Tak mała różnica jest znacznie
poniżej ograniczeń kombinacji obiektyw - film. Zeiss użył wartości
kontrastu równej 30% przy ustalaniu rozdzielczości wysokorozdzielczych emulsji
fotograficznych. Jeśli rozważymy teraz dane producentów dotyczące rozdzielczości
ich filmów przy kontraście 50% - przyjętym przez producentów dla
filmów ciagłotonowych, otrzymamy następujące wartości:
Film | ASA | lpmm | lpmm dla kontrastu 50% |
Copex/ Gigabit | 12(40) | 600 | 100 |
Kodak Technical Pan | 25/50 | 320 | 100 |
Kodak T-Max 100 | 100 | 200 | 63 |
Kodak T-Max 400 | 400 | 125 | 50 |
Agfapan APX-25 | 25 | 200 | 80 |
Agfacolor HDC Plus | 400 | 130 | 45 |
Kodak Ektar 25 | 25 | 200 | 80 |
Fujichrome Velvia Pro | 50 | 160 | 80 |
Fujichrome Provia 100P | 100 | 140 | 60 |
Fujichrome Provia 400 | 400 | 125 | 40 |
Fujichrome Astia | 100 | 135 | 55 |
Fujichrome Sensia II | 200 | 125 | 50 |
Fujichrome Sensia II | 400 | 125 | 40 |
Fujicolor Superia 400 | 400 | 100 | 50 |
Fuji Profess. 400 NPH | 400 | 110 | 50 |
Fuji NHG 800 Profess. | 800 | 100 | 45 |
Kodak Ektachrome 64T | 64 | 125 | 50 |
Kodak Ektachrome 100 | 100 | 125 | 50 |
Kodachrome 200 | 200 | 100 | 50 |
Kodak Tri-X | 400 | 100 | 50 |
Konica Impresa Pro | 50 | 130 | 80 |
Konica SR-G Pro | 160 | 100 | 50 |
Widzimy tutaj o ile mniejsza jest praktyczna rozdzielczość podanych wysokorozdzielczych filmów dla zastosowań fotograficznych.
Granica czwarta - obiektyw
==========================
Najlepsze istniejące obiektywy Leici potrafią uzyskiwać rozdzielczość
teoretyczna około 450 lpmm przy 5% kontraście.
Dla kontrastu 30% oznacza to około 250 - 300 lpmm. Canon New FD 1.4/50 ma odpowiednio
420 lpmm i 278 lpmm. Zeiss Planar 1.7/50 - odpowiednio 460 lpmm i 290 lpmm.
Musimy jednak wziąć pod uwagę, że wartości podane powyżej są znów wartościami
idealnymi. Najlepsza wartość uzyskana praktycznie wynosi 120 lpmm na negatywie
(za E.Putsem).
Kodak sugeruje, ze dla wyzyskania w pełni rozdzielczości filmu, obiektyw
powinien mieć około 3 razy większa rozdzielczość od negatywu. Poniższa tabelka
pokazuje wyniki:
Rozdzielczość (lpmm)
filmu obiektywu całości
50 100
33
50 200
40
50 400
44
80 100
44
80 200
57
80 400
63
100 100
71
100 200
89
100 400
97
600 100
98
600 600
425
600 1800 569
Większość obiektywów dostępnych obecnie na rynku ma rozdzielczość
znacznie niższa niż 100 lpmm dla
kontrastu 30%. Widzimy wiec, że maksymalna praktyczna rozdzielczość filmu, którą
znaleźliśmy wyżej - 100 lpmm i rozdzielczość przeciętnego konsumenckiego
obiektywu - 100 lpmm (zoomy maja z zasady znacznie mniejszy kontrast stąd i niższą
rozdzielczość. Średnia statystyczna obiektywów typu zoom testowanych na
Photodo daje około 50-60 lpmm) ogranicza nas do około 70 lpmm, pozwalając w wyjątkowych
wypadkach (najlepszy obiektyw + ultradobnoziarnisty film) osiągnąć około 90
lpmm. Oznacza to około dziewięciokrotne powiększenie -- około 21x32 cm.
Dodatek: dowód empiryczny :-)
====================
(za Shermanem i Schneiderem, Modern Photography 1978).
Fotografowany był obiekt o wysokim kontraście, wiec wyniki dla 'zwykłej'
fotografii będą gorsze o ok. 1/3:
Obiektyw nastawiony na f/4, nieskończoność
Obiektyw Pan X Tech Pan
Kodachrome 25 #2483 Micro Ektachrome (PCF)
Summicron
Leitz 2/50 88 lpmm 96 lpmm 86
lpmm 102 lpmm
Nikon 1.8/50 88 96
82 100
Canon 1.8/50 86 92
80 100
Minolta 1.7/50 86 92
82 100
Pentax 1.7/50 86 92
80 100
Olympus 1.8/50 86 92
80 100
-----------------------------------------------------------------
Niniejszym ;) zezwalam na rozsyłanie, cytowanie na stronach WWW,
czytanie powyższego tekstu - pod warunkiem wszakże umieszczenia
autora w nagłówku i niezmieniania tekstu ;)
---
St.